2014. február 1.

Csokis-chilis-paprikás szappan

A szezonális szappanok közül nem maradhat ki a csokis sem. Eredetileg narancsos lett volna, mert itthon a narancsos csokit szeretjük legjobban. Azonban ahogy a konyhában megakadt a szemem az Ember öccsétől kapott szárított erős paprikán, új ötletem támadt. Összetörtem és nyakon öntöttem vagy három kis gyilkost, és mentek a keltetőbe egy hónapra. Az olaj színe nem lett annyira élénk, mint terveztem, ezért megdobtam egy kis chilivel is az utolsó néhány napra. Ettől később a massza pont olyan lett, mint a hurkazsír :) Két rétegű szappant terveztem, egy csokisat és egy áttetsző paprikásat.
A csokis kapott minden jót: belereszeltem egy csomó étcsokit, adtam hozzá egy kanál kakaóport, és az eredeti tervhez hűen egy icipici narancsolajat is (mert több nem volt itthon). :) Nem hiszem, hogy nagyon be kellene mutatnom a csoki bőrre gyakorolt hatását: nagyon tápláló, fiatalító, bőrkisimító, telis-tele antioxidánsokkal. Javítja a bőr keringését, helyreállítja a víztartalmát, rugalmasságát és zsírbontó hatású. Igazi Jolly Joker gyakorlatilag bármilyen bőrtípus ápolásában, és remekül harmonizál a chili hatásaival. Nem maradhatott ki az olajok közül sem a kakaóvaj, hozzá dukált hasonló hatású rizsolaj is. Kókuszvaj és ricinusolaj fokozza a habzást, és gazdagítja a szappant az extraszűz olívaolajjal és szójaolajjal együtt. A csokihoz tej is kívánkozik, ezért félretettem egy nagy adag tejsavót a mindennapi házi kefírem alól. Tejsav tartalma a lúggal reakcióba lépve Na-laktátot képez, ami egyrészt keményíti a szappant, másrészt ezt az adalékot gyakran alkalmazzák tartósítószerként. Eviktől még többet is megtudhatunk: a Na-laktát hidratál, hasonló hatást fejt ki, mint az AHA-savak, krémesebb, jobb habot képez. A többi csak a szappankészítőknek érdekes, a link alatt érdemes ezeket is elolvasni. A chilis-paprikás rétegnél ismét kísérleteztem az áttetsző szappan receptemmel, amivel még mindig nem vagyok elégedett. Ezúttal annyira megemelkedett a reakcióhő, hogy gyakorlatilag olaj-szerűvé vált a felső réteg, és hiába volt nagyon vékony, három napig nem tudtam felvágni, annyira lassan szilárdult. Legközelebb azt hiszem jelentősen megnyirbálom a folyadék arányát, meglátjuk, akkor hogyan viselkedik. Díszítésként elrejtettem benne néhány kocka csokit, ami valójában a festőbuzéros, kakaóval színezett masszából készült.
Íme egy finom chilis forrócsoki téli estékre.

Chocolate-chili-hot pepper soap
The bottom layer is made of shredded dark chocolate, cocoa powder, orange EO, and homemade whey. The oils are: coconut oil, cocoa butter, castor oil, extravirgin olive oil, soybean oil, ricebran oil.
The top layer is made of castor oil (40%), coconut oil and olive oil. I used a hot pepper-chili infusion. The chocolate cubes were made of my madder root soap colored with cocoa powder.

1 megjegyzés: