2014. december 21.

Királyi üdvözlet Svédországból

Talán nem annyira kihagyhatatlan alap darab, mint egy Aleppo szappan, de sok kézműves szappankészítő szerint feltétlen megér egy kalandot a svéd királyi család és a svéd nők nagy kedvence, a Victoria szappangyár lanolinos-tojásos szappanja. Először Judwilnál olvastam róla, aki nagyon felcsigázó szavak kíséretében egy olyan izgalmas handmade változatát készítette el, hogy én sem tudtam ellenállni a kísértésnek. Aztán felkerestem én is a nagy hagyományokkal rendelkező cég oldalát, ezután már muszáj volt felvenni a listára. Persze közrejátszott az is, hogy a kakaós csigám után maradt majdnem egy egész tojás itthon feltörve... oké, tudom, akár főzhettem is volna valamit... :)
Az eredeti receptben tojásfehérje, glicerin, lanolin és rózsavíz van, a svéd néphagyomány szerint ezek keverékével ápolták arcukat a nők. A modern termékben sok, natúr szappanban kevéssé kívánatos adalék mellett nátrium laktát is van, amiről Evik nagyszerű leírását nem győzöm elégszer belinkelni.
Az olajok a királyi szappangyár termékében: pálmaolaj, pálmamag olaj és olívaolaj. Ezekből az én receptemben a pálmaolaj kimaradt, bár a dilemma a pálmamag olajjal kapcsolatban is felötlött bennem. Utóbbit is csak alig 14%-ban alkalmaztam, így az amerikai irodalomban a castiliai után elnevezett "bastile" (melyekben min. 70% az olívaolaj, mellette csak egyféle kemény olaj) típusú masszát készítettem extraszűz olívaolajjal.
A fentiekből kiindulva az én szappanom így néz ki:
- egy egész tojás (Omar Anyu elmondja, mi benne a pláne)
- méz (mert finoman puhítja a bőrt, egyúttal kompenzálja a habzó olajok hiányát)
- Tussah selyem (ami szinte elengedhetetlen egy szépségszappanban, és a királyi eleganciát is megidézi)
- tehéntejsavó (a laktát feladatait ellátandó) 
- és természetazonos rózsaolaj (sajnos pont elfogyott a rózsavizem, pedig igazi damascena fajból készült, így teljesen autentikus lett volna ebben a szappanban)
- és cseppnyi kubeba olaj, hogy én is hozzáadjak valami apróságot :)
A díszítéshez titándioxidot használtam, így a színek szépen hozzák a tojás hangulatát. Életemben először megkíséreltem a Taiwan swirl technikát... nos, egy idő után már mindegy volt, merre tekeregnek az örvények... van még mit gyakorolni... de azért így is szép :) Az is felmerült bennem, hogy az eredeti szappan kék-sárga csomagolásának a színeivel készítem el, de az agyoncsapta volna azt a lágyságot, azt a finom eleganciát, amit ez a szappan kívül-belül hordoz. A szappanokat végül a klubban készült nyomdával díszítettem.

Victoria Egg Soap: Royal inspiration
So, yes, this is a remake inspired by the famous one in Sweden. My soaps ingredients were used partly in the original recipe and partly in the actually available modern soap. Oils: 14% palm kernel oil, the rest is extra virgin olive oil (so a bastile type). I used a whole egg (I mean nearly wole, because it was a left-over of a cocoa snail ;)), whey, honey, Tussah silk, nature identical rose oil and litsea cubeba oil. The top is a first attempt of Taiwan swirl with TD (I gave it up for now). The stamp is my own homemade one of epoxy.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése